עמוס צפרוני ז"ל

1930-2019
קיבוץ כפר עזה

עמוס נולד וגדל בקיבוץ איילת השחר. בכיתה י' נשלח ללמוד בבית הספר המשותף לעין חרוד ותל יוסף, ובכיתה י"א התקבל ללימודים בבית הספר החקלאי "כדורי". בסוף שנת 1946 התגייס יחד עם תלמידי כיתתו לפלמ"ח, והשתתף עם חבריו בקרבות מלחמת העצמאות במסגרת הגדוד הראשון של חטיבת יפתח: קרב בית קשת, המערכה על משמר העמק, קרב זרעין (יזרעאל), קרבות מלכיה, מבצע דני לכיבוש לוד ורמלה, קרב לטרון, משלטי הגופרית ליד בארי, חרבת מאחז, מבצע יואב ועוד. עם תום המלחמה חזר לאיילת השחר, וזכה להשתתף בפרויקט הלאומי של ייבוש ביצות החולה כמפעיל ציוד כבד.

ב-1954 הוא נישא לזמרה, וב-1955 נולד בנם הבכור אלי. ב-1956 יצאה המשפחה לכפר עזה במסגרת קבוצת צעירים וצעירות מקיבוצים ותיקים, שנשלחה על ידי התנועה הקיבוצית להחזיק את המקום לאחר נטישתו. כשהגיע לכפר עזה גרעין "מתערים" הם חזרו לאיילת השחר, שם נולדה בשנת 1957 בתם אורן. ב-1958 עברו להתגורר בקיבוץ יזרעאל, אך החליטו להיפרד. עמוס חזר לכפר עזה ולאחר כשנה הגיעה חמדה להתגורר עמו. הם נישאו ב-1959 ובמהלך שנותיהם בכפר עזה נולדו זהר (1960), אופיר (1965) והתאומים תומר ואלון (1968).

עמוס כיהן כמה פעמים כמזכיר הקיבוץ, כגזבר וכמרכז המשק, ועבד בפלחה, בשלחין, בחממות ובנוי. הוא סייע בהקמתה של התעשייה בקיבוץ, ובשנות עבודתו האחרונות עבד כפועל ייצור במפעל "כפרית". הוא תרם את חלקו גם בריכוז סמינרים קצרים באפעל, כמרכז ועדות שונות בקיבוץ, וכחלק מפעולתו בתנועה הקיבוצית ליווה קיבוצים צעירים בראשית דרכם – קיבוץ חולית בחבל שלום שאומץ על ידי כפר עזה, ומאוחר יותר קיבוץ שיזפון שבערבה.

לאחר פטירתה של חמדה ב-2014 הוא נותר לחיות לבדו מול גבול עזה בתקופה של ירי טילים מתמשך. עד יום מותו סירב לעזוב את ביתו בכפר עזה ולו ליום אחד.

לעמוס היה כישרון רב כמספר סיפורים, זיכרון מצוין לפרטים, עין ביקורתית וחוש הומור דק. רבים מסיפוריו העלה במהלך השנים על הכתב. בסיפורים אלה נפרסות תחנות חייו, החל בזיכרונות מילדותו בגליל וכלה בחוויות והגיגים שכתב בשנות חייו האחרונות עבור עלון קיבוץ כפר עזה. דרך הפרטים הקטנים מחייו האישיים נחשף בפנינו גם סיפורו של דור – חלוצי ההתיישבות בגליל ובנגב, ואתו סיפורה של מדינת ישראל.

קישורים לסיפורים:

http://old-www.kibbutz.org.il/cgi-webaxy/sal/sal.pl

http://www.kfar-aza.org.il/ViewPage.asp?pagesCatID=14840&siteName=kfaraza

לשיתוף עמוד מורשת: